Od czego zacząć rozwój dziecka, czyli harmonogram programów Glenna Domana

Poglądowy harmonogram, którego nie należy się trzymać

Zanim zaczniecie zgłębiać skrót, napiszę, że tutaj starałam się zaprezentować wszystko maksymalnie w pigułce. Nie przestawajcie na tym i poszerzcie swoją wiedzę zgłębiając inne artykuły.

1. Program czytania globalnego

Od razu napiszę, żebyście nie stali się niewolnikami harmonogramów i przymusu odbycia sesji. Nie o to Domanowi chodziło. Jestem tego pewna, że nakreślił ten schemat, aby dać nam jakieś pojęcie co można dziecku pokazywać, a nie co koniecznie trzeba. Druga sprawa, że patrząc na poniższe kategorie słów oraz na  przykładowe wyrazy, które zasugerował Doman w książce „How to Teach Your Baby to Read” („Jak nauczyć małe dziecko czytać”)  śmiem twierdzić, że te propozycje dotyczą maluchów do 6-7 miesiąca życia: to pierwsze słowa jakie poznaje maluch, program zaczyna się od samych rzeczowników.

Dla dwulatka znane mu od dawna części ciała, czy nazwy członków rodziny już mogą być nieinteresujące. Czytanie globalne w języku włoskim z moją córeczką zaczęłam od takich słów jak: pecora- owieczka, salta – skacze, trampolino-trampolina, czy bella-piękna. W języku polskim teraz wchodzą słowa typu 'słupek ogrodzeniowy,” czy „kosiarka.” W  języku angielskim podobnie. Z dwu- czy trzy-latkiem w większości przypadków nie sprawdzą się gotowe zestawy, czy przyjęta ilość np. 20 sesji dziennie. 

Po tym wstępie jesteście gotowi na propozycje tematyczne Glenna Domana:

Pojedyncze słowa (przykładowe słowa w każdej kategorii znajdziecie w artykule poświęconym nauce czytania maluszka w wieku 3-6 miesięcy)

Doman sugeruje 5 kart w zestawie, a taki zestaw na początku prezentujemy 3 x dziennie przez 5 dni. Możemy się pokusić o więcej takich zestawów (u Domana aż 5, co daje nam 15 sesji dziennie). 6 dnia odkładamy jedną z kart i tak robimy codziennie od tej pory. Jak już wymienimy pierwsze 5 kart to potem za każdym razem odkładamy najstarszą i zamieniamy na nową. Nowa w pierwszej prezentacji występuje jako ostatnia. Potem za każdym razem tasujemy karty.

– rodzina

– części ciała

– dom

– rzeczy dziecka

– jedzenie

– zwierzęta

– czynności – najlepiej w formie najczęściej spotykanej np. pije, śpią, czyli nie jako bezokolicznik

– kolory

– przeciwieństwa

– dodajemy każde słowo, którym zainteresuje się dziecko.

To nie koniec. W miarę przerabiania kolejnych artykułów na wersję bardziej czytelną ta część się poszerzy.

 

2. Program wprowadzania matematyki intuicyjnej

Przypomnę tutaj, że sztywne harmonogramy są nieistotne. Działajcie według swoich potrzeb i potrzeb dziecka oraz według waszego własnego rytmu dnia. Nie o to Domanowi chodziło, żeby sztywno z ołówkiem w ręku odhaczać, co już zostało zrealizowane z grafiku na dany dzień, a co nie. Poza tym wydaje mi się, że to co sugerował (np. ilość sesji) to minimum dla maluszka- 100% intelektualisty w wieku do 6-7 miesięcy. Oczywiście wprowadził modyfikacje wiekowe, na których bazują moje artykuły, ale mam wrażenie, że większość rodziców skupia się na części z harmonogramem i pomija pozostałe rozdziały z  „How to Teach Your Baby Math” („Jak nauczyć małe dziecko matematyki”).

Po tym wstępie jesteście gotowi na skrótowy opis poszczególnych etapów matematyki metodą Domana:

Etap 1- rozpoznawanie ilości: prezentujemy dziecku karty z kropkami od 1 do 100 (szczegóły w artykule o tym jak zacząć z dzieckiem w wieku 3-6 miesięcy)

Doman proponuje zestaw złożony z 5 kart, prezentowany 3 razy dziennie przez 5 dni. Po tym czasie odkładamy kartę z najmniejszą liczbą i dajemy nową, która w pierwszej sesji występuje jako ostatnia. Potem za każdym razem tasujemy karty. Tak działamy do ukończenia kart. Na samym końcu prezentujemy pustą kartę symbolizującą zero. 

Etap 2: działania: działania dwustopniowe w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.  (szczegóły w artykule o tym jak zacząć z dzieckiem w wieku 3-6 miesięcy)

Doman proponuje 3 działania w jednej sesji oraz docelowe zwiększenie ilości do 3 zestawów złożonych z 3 działań dziennie. Wszystkie działania pokazujemy jednorazowo. Unikamy podobnych działań, nudnych dla dziecka np. 1+1, 1+2, 1+3. Ciekawszą sesją będzie 20+6, 1+2, 7+5. 

To nie koniec. W miarę pojawiania się kolejnych matematycznych artykułów jak zacząć w zależności od wieku ta część się rozbuduje. 

Etap 3: podawanie rozwiązań: rozwiązywanie sytuacji problemowych oraz zapoznanie dziecka z innymi aspektami matematyki (szczegóły w artykule o tym jak zacząć z dzieckiem w wieku 7-12 miesięcy)

-wybór właściwej karty: prezentujemy dziecku dwie karty z kropkami do wyboru i pytamy np. „Gdzie jest 7?”

-wybór rozwiązania: prezentujemy dziecku działanie i dwie karty pytając np. „2+5 = …”

– przejście do pokazywania tylko karty z rozwiązaniem

– działania trójstopniowe np. 2 x 3 x 6=36 (3 podobne działania w każdej sesji + jedno do rozwiązania przez dziecko)

– działania mieszane np. 40+15-30=25 (3 podobne działania w każdej sesji + jedno do rozwiązania przez dziecko)

– działania mieszane z podawaniem zupełnie niepowiązanych działań w jednej sesji (od czasu do czasu)

– ciągi liczb

– nierówności i porównania

– badanie osobowości wyjątkowych liczb

– ułamki

– równania z niewiadomą

 

To nie koniec. W miarę pisania kolejnych artykułów ta sekcja się poszerzy. 

 

Polecam zaglądnąć też tutaj:

Artykuł, w którym znajdziecie pełną listę słów z książki Domana

Spis treści bloga

Wpis łopatologiczny o tym jak zacząć niezależnie od programu na który się zdecydowaliśmy i o tym jak się zorganizować

 

Uznałeś ten wpis? Jeśli tak, udostępnij i podziel się z innymi. 

Będzie mi  bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz.

Jeśli chcecie być na bieżąco zapraszam do śledzenia fanpage na Facebook’u, na Instagram, na którym wrzucam różności „od kuchni” oraz do subskrypcji (okienko na stronie głównej bloga i kanał RSS). Od niedawna jest też możliwość zapisu na newsletter (jeśli nie wyskoczyło wam okienko podczas czytania bloga piszcie). W momencie jak będę mieć 100 zapisów na newsletter będę na bieżąco się dzielić informacjami dotyczącymi wczesnej edukacji zanim pojawią się na blogu w tematyce prawopółkulowości, czyli metody Domana, metody Shichidy i metody Heguru oraz dwujęzyczności i nauki języków.

Jako, że nie znalazłam grupy dla rodziców wplatających metodę Domana w wychowaniu swoich dzieci, sama ją założyłam na Facebook’u. Dołączając do grupy możecie liczyć na naprawdę ciekawą wymianę doświadczeń.