Kolejne słowa i rozwój mowy dziecka wychowywanego w dwujęzyczności zamierzonej (Maja skończyła 14,5 miesiąca)

Dwujęzyczne dziecko, pierwsze słowa

JEST ZABAWNIE, CZYLI JAK MÓWI 14 MIESIĘCZNE DZIECKO

To już trzecie podsumowanie rozwoju mowy Mai. I to już w sumie są kolejne, a nie pierwsze słowa. O wcześniejszych można przeczytać tu: 

Etap 1 rozwoju mowy dziecka wspieranego metodą Domana  

i tu:

Etap II rozwoju mowy dziecka wspieranego metodą Domana.

Czytaj dalej Kolejne słowa i rozwój mowy dziecka wychowywanego w dwujęzyczności zamierzonej (Maja skończyła 14,5 miesiąca)

Osobowość wybranych liczb oraz oficjalne zakończenie etapu z kartami w czytaniu globalnym (Maja skończyła 14 miesięcy)

Matematyka metodą Domana

CZYTANIE GLOBALNE WG METODY DOMANA

ETAP Z KARTAMI DO CZYTANIA OFICJALNIE ZAKOŃCZONY

Pisałam ostatnio, że rozpoczęłam zmniejszanie ilości „sesji” dziennie, a tym samym ilości kart. Po kilku dniach zamiast 4, miałyśmy 3 zestawy, każdy po 5 kart. I na tym zostałam.

Czytaj dalej Osobowość wybranych liczb oraz oficjalne zakończenie etapu z kartami w czytaniu globalnym (Maja skończyła 14 miesięcy)

Ułamki z małym dzieckiem, dalsze wzbogacanie słownictwa w języku angielskim; im starsze dziecko, tym większe wyzwanie (Maja skończyła 13,5 miesiąca)

Ułamki dla dzieci

MATEMATYKA NA KROPKACH WG DOMANA

UŁAMKI

Tak…tak…ułamki z 13- miesięcznym dzieckiem. Znowu cuda na kiju, ale testuję dalej. Po raz kolejny mam problem z odpowiedzią na pytanie: ile czasu ma trwać ten etap i czy pytać Maję o coś, czy tylko pokazywać. No nic…już zdążyłam się przyzwyczaić do tego, że Doman szczegółowo opisuje pierwsze etapy, a pozostałe tak ogólnikowo i w sumie to są propozycje tego, jak można dalej kontynuować rozwijanie pasji do matematyki, więc działam jak mi intuicja podpowiada.

Czytaj dalej Ułamki z małym dzieckiem, dalsze wzbogacanie słownictwa w języku angielskim; im starsze dziecko, tym większe wyzwanie (Maja skończyła 13,5 miesiąca)

W Krainie Zabawy, czyli metoda Domana na wesoło (Maja skończyła 13 miesięcy)

Nauka czytania przez zabawę

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ WG DOMANA

Po przeczytaniu najważniejszych pozycji Glenna Domana, mogę jego metodę podsumować tak: pokazujemy jak najszybciej 5 kart i chwalimy dziecko szczerze i głośno. Tak wygląda jedna sesja. I to nie ważne, czy to jest 5 kart czytania, czy matematyki, czy wiedzy encyklopedycznej. Doman nie wspomina on o żadnych zabawach, czy innym sposobie prezentacji nowego materiału. Według niego już same prezentacje nowych są frajdą dla dziecka. Jedyne urozmaicenie to, że przy pokazywaniu kart z czasownikami można jednocześnie demonstrować daną czynność, a przy kolorach pokazać z tyłu karty kolor. Oczywiście musimy wtedy karty odpowiednio przygotować np. malując coś z tyłu każdej w odpowiednim kolorze.

Czytaj dalej W Krainie Zabawy, czyli metoda Domana na wesoło (Maja skończyła 13 miesięcy)

Do akcji wkracza tata, czyli czytanie globalne w języku polskim (Maja skończyła 12 miesięcy)

Nauka czytania

CZEMU DOPIERO TERAZ?

Przyznaję się otwarcie, że nie planowałam czytania globalnego w języku polskim. Skupiłam się na zdobyciu kart do czytania globalnego w języku angielskim oraz kart do nauki matematyki, którą również ja wprowadzam, więc też jest anglojęzycznie. Tak się złożyło, że zestaw do nauki globalnego czytania zupełnie przypadkiem dostał się w moje ręce przy zamawianiu matematyki. Po prostu był w pakiecie, więc przygarnęłam. Wtedy zakiełkował pomysł, że może by jednak tego wprowadzić czytanie globalne w dwóch językach.

Czytaj dalej Do akcji wkracza tata, czyli czytanie globalne w języku polskim (Maja skończyła 12 miesięcy)

Kolejny etap matematyki metodą Domana: porównania, nierówności (Maja skończyła 12 miesięcy)

Matematyka dla niemowląt

ZNAKI WIĘKSZOŚCI I MNIEJSZOŚCI, CZYLI PORÓWNUJEMY ILOŚĆ KROPEK NA KARTACH PODĄŻAJĄC ZA SUGESTIAMI GLENN’A DOMANA

Dzisiaj wpis szczególny, bo wczoraj Maja skończyła dokładnie roczek. I wraz z urodzinami zaczęliśmy nowy etap matematycznej przygody tj. porównywanie ilości, które możemy również określić jako nierówności. Robi się ciekawie, bo nie można w nieskończoność prezentować jedynie podstawowych działań. A jak wygląda uczenie  takiego niemowlaka? Na razie mówię i pokazuję jej na której karcie jest większa liczba kropek. Do tego potrzebny jest nam znak większości, który na szczęście mamy w naszym matematycznym zestawie. Po pewnym czasie skorzystamy z tego samego, ale odwróconego znaku, aby pokazać, że na jednej z kart jest mniej kropek niż na drugiej.

Czytaj dalej Kolejny etap matematyki metodą Domana: porównania, nierówności (Maja skończyła 12 miesięcy)

Poranki z książką anglojęzyczną (Maja skończyła 11,5 miesiąca)

Książki dla niemowląt

NOWY POMYSŁ NA TE SAME KSIĄŻKI – ZABAWA Z DZIECKIEM TRWA

Jak wspominałam w sekcji Niezbędnik rodzica, już od dawna w nasze poranki wpisały się książki i to nie tylko bajki dla dzieci. Idea wychowania w dwujęzyczności zamierzonej, bądź też nienatywnej zobowiązuje: ja- mama, czytam tylko i wyłącznie w języku angielskim.

Piszę tego posta, bo właśnie nawet przeciągając czytanie jednej książeczki do 5 kolejnych dni, nasz zbiór książek się wyczerpał. I co dalej? Według Domana dzieci podobno nie lubią powtórek, więc odrzuciłam wracanie do każdej z książek jeszcze raz w ten sam sposób. Za to wymyśliłam coś innego – dla nas to nowa zabawa.

Czytaj dalej Poranki z książką anglojęzyczną (Maja skończyła 11,5 miesiąca)