W Krainie Zabawy cz. 2, czyli czytanie globalne i matematyka metodą Domana inaczej (Maja ma 18,5 miesiąca)

Czytanie globalne zrób to sam

NIESTANDARDOWE SPOSOBY PREZENTACJI KART WG METODY DOMANA, CZYLI NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Miałam w planach inny wpis, ale on może poczekać. Do tego dzisiejszego zainspirowała mnie historia jednej mamy, która zaczęła czytanie globalne ze swoim maluchem jak był w niemalże tym samym wieku co Maja w momencie, gdy pokazałam jej pierwsze plansze ze słowami. Coś poszło nie tak i dziecko na widok kart odwracało głowę.  Czytaj dalej W Krainie Zabawy cz. 2, czyli czytanie globalne i matematyka metodą Domana inaczej (Maja ma 18,5 miesiąca)

Co potrafi powiedzieć 1,5 roczne dwujęzyczne dziecko wspierane w rozwoju mowy ?

Czytanie a rozwój mowy

SŁOWEM WSTĘPU

Dzisiaj wpis szczególny dla mnie, bo lista słów i wyrażeń, którą przedstawię to ogromny skok w porównaniu z tym, co było do tej pory. Wcześniej już robiłam małe podsumowania rozwoju mowy mojego malucha, ale ostatnio dosłownie nie nadążałam z zapisywaniem nowych słów. W ostatnim artykule poświęconym rozwojowi mowy mojej dwujęzycznej córeczki pochwaliłam się, że Maja zna 218 słów. Minął tydzień i ta liczba się nieco powiększyła. Czytaj dalej Co potrafi powiedzieć 1,5 roczne dwujęzyczne dziecko wspierane w rozwoju mowy ?

Ile słów zna 18-miesięczny maluch wychowywany w dwujęzyczności zamierzonej

Dwujęzyczność i rozwój mowy

CO PRZYŚPIESZA ROZWÓJ MOWY

Na wstępie chciałabym podsumować wszystko, co znalazłam w Internecie na temat stymulowania rozwoju mowy u niemowląt i dzieci. Według różnych źródeł rozwój mowy przyśpiesza:

– mówienie do dziecka (rodzicielskie monologi, kiedy jeszcze maluch nie mówi), Czytaj dalej Ile słów zna 18-miesięczny maluch wychowywany w dwujęzyczności zamierzonej

Podsumowanie czytania globalnego i matematyki metodą Domana

Moje dziecko i metoda Domana

TO JUŻ ZA NAMI, CZYLI PODSUMOWANIE NASZEJ PRZYGODY Z METODĄ GLENNA DOMANA (5-18 MIESIĘCY)
   

Wydaje mi się, że gdy dziecko ma 1,5 roku to dobry czas na podsumowania. W Internecie znalazłam informacje dotyczące chociażby etapów rozwoju mowy dziecka i właśnie jeden z etapów wypada na 18 miesięcy.
 

To pierwsze z naszych podsumowań. Na pewno pojawi się więcej i to nie tylko w temacie metody Domana, ale również dwujęzyczności (edit: już są, a znajdziecie je tutaj: 1,2,3,4,5,6). Dzisiejsze podsumowanie stworzyłam głównie w postaci kompilacji różnych nagrań wideo, jakie udało mi się zebrać od początku naszej przygody z metodą Domana:

1. wybór karty z dwóch opcji w języku angielskim ok. 10-miesięcznej Mai (niestety jedyne nagranie z czytania globalnego w tym języku – wyjaśnienie czemu pod filmikiem),

2. lekcje- prezentacje kart z tatą ok. 16/17-miesięcznej Mai- nie sugerujcie się prędkością; powinno być o wiele szybciej, ale jakoś z obrazkami długo mu takie wolne tempo uchodziło na sucho; jak możecie usłyszeć karty zachęcają Maję do mówienia, 

3. wybór karty z dwóch opcji w języku polskim ok. 16/17-miesięcznej Mai,

4. fragment mojej gonitwy za matematyką (mąż coś za bardzo to obciął na przejściach, ale już niestety nie da się z tym nic zrobić),

5. porównywanie cyfr do kropek z ok. 17-miesięczną Mają (z perspektywy czasu widzę, że za wolno ściągałam te równania, powinno być szybciej). 

 

Czytaj dalej Podsumowanie czytania globalnego i matematyki metodą Domana

O sprawdzaniu wiedzy, chwaleniu dziecka i chwaleniu się dzieckiem według Domana

Problemowe sytuacje w metodzie Domana

SPRAWDZANIE WIEDZY MALUCHA W METODZIE DOMANA
 

Glenn Doman we wszystkich napisanych przez siebie książkach, o których wspominałam w dziale Niezbędnik rodzica, jasno pisze, żeby nie sprawdzać na ile dziecko opanowało materiał prezentowany na kartach. Według niego testowanie hamuje pęd do wiedzy, a niemalże cytując jego słowa o ile nauczanie dziecka jest dawaniem mu cennego prezentu, to testowanie jest domaganiem się zapłaty za ten prezent z wyprzedzeniem, na siłę, czyli zanim dziecko samo z siebie zaprezentuje efekty tej nauki. Naczelną zasadą powinna być zasada: nic na siłę, żadnej presji. Czytaj dalej O sprawdzaniu wiedzy, chwaleniu dziecka i chwaleniu się dzieckiem według Domana

Kontynuacja czytania globalnego w języku angielskim: książeczki indywidualne, zabawa słowami (Maja skończyła 17,5 miesiąca)

Czytanie globalne i pierwsze zdania

NOWE KSIĄŻECZKI INDYWIDUALNE

Kontynuujemy czytanie spersonalizowanych książeczek, o których pisałam w czerwcu wymiennie z układaniem zdań z rozsypanki wyrazów, o czym pisałam w tym samym wpisie. Pierwsza nasza książeczka skupiała się na tym, co Maja robi i zaczynała się pytaniem: What is Maja doing in the pictures? (Co Maja robi na obrazkach), po czym zamiast strony ze zdjęciem był wielki pytajnik. Kolejne strony to opis czynności np. She is playing with the car. (Bawi się autkiem) i zdjęcie Majki ilustrujące tą czynność,w  tym wypadku bawiącej się autem. Strona z tekstem zawsze poprzedza stronę ze zdjęciem.

Czytaj dalej Kontynuacja czytania globalnego w języku angielskim: książeczki indywidualne, zabawa słowami (Maja skończyła 17,5 miesiąca)

Kolejny etap matematyki metodą Domana- cyfry (Maja skończyła 17,5 miesiąca)

Matematyka z małym dzieckiem metodą Domana

IM WCZEŚNIEJ, TYM LEPIEJ

W polskiej instrukcji do zestawu wykropkowanych kart wyczytałam, że po przerobieniu całej matematyki na kropkach z wprowadzaniem cyfr można poczekać do wieku przedszkolnego. Można, ale oczywiście nie trzeba. W książce Domana „How to Teach Your Baby Math” (Jak nauczyć swoje dziecko matematyki”) takiego stwierdzenia nie ma, więc już zaczęliśmy.

Czytaj dalej Kolejny etap matematyki metodą Domana- cyfry (Maja skończyła 17,5 miesiąca)

Biblioteczka malucha, czyli recenzje naszych książeczek dla najmłodszych: wydawnictwo Usborne, książki o potworach Sama Lloyd’a

Sam Lloyd, monster books

CZYTAMY I OCENIAMY ZBIORY W NASZEJ DZIECIĘCEJ BIBLIOTECZCE – CZĘŚĆ 1

Celowo piszę, że oceniamy, a nie, że ja oceniam, bo wiadomo, moja opinia w tym względzie nie jest taka ważna jak opinia mojej córeczki. Zresztą ona potrafi zaskakiwać swoimi upodobaniami. Akurat w tym wpisie skupiłam się na innych książkach, ale mamy w swoich zbiorach bardzo niepozorną z mojego punktu widzenia książeczkę, o której szwagierka mi powiedziała, że jej dzieci za nią szalały (Maja ma dwóch kuzynów w Anglii).

Czytaj dalej Biblioteczka malucha, czyli recenzje naszych książeczek dla najmłodszych: wydawnictwo Usborne, książki o potworach Sama Lloyd’a

Pierwsze zdania u dziecka wychowanego w dwujęzyczności zamierzonej z metodą Domana (Maja skończyła 17 miesięcy) 

rozwój mowy w 17 miesiącu życia dziecka

ROZWÓJ MOWY MOJEGO DWUJĘZYCZNEGO DZIECKA

To już piąty wpis tego typu i robi się coraz bardziej ciekawie. Efekty dwujęzyczności zamierzonej, czasem zwanej też dwujęzycznością nienatywną przerosły moje oczekiwania. W Internecie spotkałam się też z określeniami dwujęzyczności sztucznej i ograniczonej, ale jakoś tak mi dla mnie mają negatywny wydźwięk.

Czytaj dalej Pierwsze zdania u dziecka wychowanego w dwujęzyczności zamierzonej z metodą Domana (Maja skończyła 17 miesięcy) 

Język polski i metoda Domana- ilustrowane karty czytania globalnego, moje ogólne refleksje (Maja skończyła 16,5 miesiąca)

Ilustrowane karty do czytania globalnego

ILUSTROWANE KARTY W CZYTANIU GLOBALNYM

Wspominałam ostatnio, że zrezygnowałam z planu wprowadzania cyfr jednocześnie w dwóch językach, bo „bejbik” jest bardzo zainteresowany kartami do czytania. Pod koniec etapu z pierwszymi czerwonymi słowami Majka nauczyła się wspinać na meble i dość ciężko było skupić jej uwagę (o naszych problemach pisałam tutaj) ale zaraz po przerobieniu standardowych kart ze słowami napisanymi czerwoną czcionką, o czym pisałam w tutaj, tata zaczął zestaw, który w wersji anglojęzycznej u mnie się nie pojawił. Mogę powiedzieć o nich superkarty. A chodzi o karty dwustronne. Z jednej strony mamy samo słowo np. mama, a z drugiej to samo słowo, z tym, że dodatkowo pojawia się obrazek.

Czytaj dalej Język polski i metoda Domana- ilustrowane karty czytania globalnego, moje ogólne refleksje (Maja skończyła 16,5 miesiąca)