Dwujęzyczność zamierzona okiem mamy- nasze początki, wyzwania, motywacja, źródła satysfakcji.

Czytanie w dwóch językach

BILINGUAL CHALLENGE – MAMA POLKA I 100% ANGIELSKIEGO, CZYLI OPOL ZOBOWIĄZUJE

POCZĄTKI DWUJĘZYCZNEGO WYCHOWANIA
W mojej opinii najtrudniej zacząć. Największym wyzwaniem dla mnie był sam początek mojej przygody z dwujęzycznym wychowaniem mojej córeczki, tzn. pierwsze dni Mai na tym świecie. Prawdopodobnie przyczyną było, że miejscem, w którym miałam zacząć był szpital, a spędziłyśmy tam dobre 6 dni.

Potrzebowałam też czasu, aby przywyknąć do tego, że mówię do Mai w 100% w języku angielskim. Wiadomo, że moim pierwszym językiem zawsze będzie polski, bo to mój język ojczysty, ale już miałam dni, a nawet tygodnie, w czasie których porozumiewałam się w 100% w języku angielskim. Miało to miejsce podczas wyjazdów zagranicznych, o których pisałam na stronie O mnie. Oczywiście to było możliwe tylko wtedy, jeśli miałam tyle szczęścia, że na kursie nie było Polaków albo byli nieliczni i akceptowali to, że za granicą nie mówię po polsku. Czytaj dalej Dwujęzyczność zamierzona okiem mamy- nasze początki, wyzwania, motywacja, źródła satysfakcji.

Idealne książki do czytania globalnego w języku angielskim część 2 (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Idealne książki do nauki czytania

LITTLE READER STORYBOOK WYDAWNICTWA BRILLKIDS

UNOWOCZEŚNIONA METODA DOMANA

Glenn Doman jest twórcą metody czytania globalnego, ale to jednak nie jego książki są moimi faworytami, chociaż tak jak pisałam ostatnio stanowią nieodłączną część naszej biblioteczki i często z nich korzystamy. Czytaj dalej Idealne książki do czytania globalnego w języku angielskim część 2 (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Idealne książki do czytania globalnego w języku angielskim część 1 (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Dziecko czyta

CZEMU IDEALNE?

Niedługo się dowiecie, ale jeśli ktoś z was nie czytał poprzedniego wpisu polecam od niego zacząć, aby zapoznać się z kryteriami jakimi się sugerowałam wybierając nasze książeczki tak, aby spełniały rolę również w nauce czytania maluszka. Tutaj pewne informacje podam jedynie skrótowo. Wkrótce recenzje najlepszych pod tym względem książek w języku polskim. Czytaj dalej Idealne książki do czytania globalnego w języku angielskim część 1 (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Przedostatni etap czytania globalnego metodą Domana (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Czytanie globalne etap książek

KSIĄŻKI DO CZYTANIA GLOBALNEGO POSZUKIWANE I NA WAGĘ ZŁOTA

Z tyłu jednej z książek do czytania globalnego, której autorem jest sam pomysłodawca tej metody nauki czytania małych dzieci, czyli Glenn Doman, jest napisane, że kiedy ta książeczka powstała, czyli w 1963 roku nie było na rynku żadnych książek, które mogłyby być czytane przez roczne, dwuletnie i trzyletnie maluchy. Owszem książki dla dzieci były wydawane tak jak dzieje się to obecnie, ale były to książki przeznaczone do czytania dzieciom przez dorosłych. Rolą tak małych dzieci było tylko słuchanie, ewentualnie oglądanie ilustracji.  Czytaj dalej Przedostatni etap czytania globalnego metodą Domana (Maja skończyła 19,5 miesiąca)

Biblioteczka malucha, czyli recenzje książeczek dla najmłodszych: książeczki o małej małpce oparte o minimalną ilość słów, seria książek o piesku o imieniu Spot

Książki dla najmłodszych

CZYTAMY I OCENIAMY ZBIORY W NASZEJ DZIECIĘCEJ BIBLIOTECZCE – CZĘŚĆ 2: 

KSIĄŻKI O PRZESYMPATYCZNEJ MAŁPCE BOBO, AUTOR: JEZ ALBOROUGH

Wspominałam już w poprzednim wpisie z recenzjami o bardzo niepozornie wyglądającej książeczce. W naszym zbiorze znalazła się przypadkiem pośród innych książeczek od kuzynów Mai z Anglii. Pamiętam jak przeglądając tą książeczkę tak nawet skomentowałam mówiąc do męża, co to za książka, w której są tylko 3 słowa i to 1 powtarzające się prawie na każdej stronie. Wtedy jakoś do mnie nie przemówiła. Oczywiście to moje i wyłącznie moje pierwsze wrażenie. Teraz mam zupełnie odmienne zdanie.

Czytaj dalej Biblioteczka malucha, czyli recenzje książeczek dla najmłodszych: książeczki o małej małpce oparte o minimalną ilość słów, seria książek o piesku o imieniu Spot

Nasza strategia w dwujęzycznym wychowaniu (Maja ma 19 miesięcy)

Czytanie globalne

JAK WYCHOWAĆ DWUJĘZYCZNE DZIECKO

Dwujęzyczność u nas niejako sama się robi i staram się aby ten proces nie odbiegał bardzo od dwujęzyczności w rodzinach mieszanych, więc do tej pory na blogu więcej uwagi poświęcałam innym aspektom wczesnej edukacji: czytaniu globalnemu i wczesnej nauce matematyki jedynie wspominając, że na przykład czytanie globalne wprowadzamy w dwóch językach. Jednak po ostatnich zmianach w moim podejściu do wychowania dwujęzycznego postanowiłam podzielić się moim doświadczeniem w tym zakresie, zwłaszcza dotyczącym strategii, które sprawdzają się nie tylko u mnie. Czytaj dalej Nasza strategia w dwujęzycznym wychowaniu (Maja ma 19 miesięcy)

W Krainie Zabawy cz. 2, czyli czytanie globalne i matematyka metodą Domana inaczej (Maja ma 18,5 miesiąca)

Czytanie globalne zrób to sam

NIESTANDARDOWE SPOSOBY PREZENTACJI KART WG METODY DOMANA, CZYLI NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Miałam w planach inny wpis, ale on może poczekać. Do tego dzisiejszego zainspirowała mnie historia jednej mamy, która zaczęła czytanie globalne ze swoim maluchem jak był w niemalże tym samym wieku co Maja w momencie, gdy pokazałam jej pierwsze plansze ze słowami. Coś poszło nie tak i dziecko na widok kart odwracało głowę.  Czytaj dalej W Krainie Zabawy cz. 2, czyli czytanie globalne i matematyka metodą Domana inaczej (Maja ma 18,5 miesiąca)

Co potrafi powiedzieć 1,5 roczne dwujęzyczne dziecko wspierane w rozwoju mowy ?

Czytanie a rozwój mowy

SŁOWEM WSTĘPU

Dzisiaj wpis szczególny dla mnie, bo lista słów i wyrażeń, którą przedstawię to ogromny skok w porównaniu z tym, co było do tej pory. Wcześniej już robiłam małe podsumowania rozwoju mowy mojego malucha, ale ostatnio dosłownie nie nadążałam z zapisywaniem nowych słów. W ostatnim wpisie pochwaliłam się, że Maja zna 218 słów. Minął tydzień i ta liczba się nieco powiększyła. Czytaj dalej Co potrafi powiedzieć 1,5 roczne dwujęzyczne dziecko wspierane w rozwoju mowy ?

Ile słów zna 18-miesięczny maluch wychowywany w dwujęzyczności zamierzonej

Dwujęzyczność i rozwój mowy

CO PRZYŚPIESZA ROZWÓJ MOWY

Na wstępie chciałabym podsumować wszystko, co znalazłam w Internecie na temat stymulowania rozwoju mowy u niemowląt i dzieci. Według różnych źródeł rozwój mowy przyśpiesza:

– mówienie do dziecka (rodzicielskie monologi, kiedy jeszcze maluch nie mówi), Czytaj dalej Ile słów zna 18-miesięczny maluch wychowywany w dwujęzyczności zamierzonej

Podsumowanie czytania globalnego i matematyki metodą Domana

Moje dziecko i metoda Domana

TO JUŻ ZA NAMI, CZYLI PODSUMOWANIE NASZEJ PRZYGODY Z METODĄ GLENNA DOMANA (5-18 MIESIĘCY)
   

Wydaje mi się, że gdy dziecko ma 1,5 roku to dobry czas na podsumowania. W Internecie znalazłam informacje dotyczące chociażby etapów rozwoju mowy dziecka i właśnie jeden z etapów wypada na 18 miesięcy.
 

To pierwsze z naszych podsumowań. Na pewno pojawi się więcej i to nie tylko w temacie metody Domana, ale również dwujęzyczności (edit: już są, a znajdziecie je tutaj: 1,2,3,4,5,6). Dzisiejsze podsumowanie stworzyłam głównie w postaci kompilacji różnych nagrań wideo, jakie udało mi się zebrać od początku naszej przygody z metodą Domana:

1. wybór karty z dwóch opcji w języku angielskim ok. 10-miesięcznej Mai (niestety jedyne nagranie z czytania globalnego w tym języku – wyjaśnienie czemu pod filmikiem),

2. lekcje- prezentacje kart z tatą ok. 16/17-miesięcznej Mai- nie sugerujcie się prędkością; powinno być o wiele szybciej, ale jakoś z obrazkami długo mu takie wolne tempo uchodziło na sucho; jak możecie usłyszeć karty zachęcają Maję do mówienia, 

3. wybór karty z dwóch opcji w języku polskim ok. 16/17-miesięcznej Mai,

4. fragment mojej gonitwy za matematyką (mąż coś za bardzo to obciął na przejściach, ale już niestety nie da się z tym nic zrobić),

5. porównywanie cyfr do kropek z ok. 17-miesięczną Mają (z perspektywy czasu widzę, że za wolno ściągałam te równania, powinno być szybciej). 

 

Czytaj dalej Podsumowanie czytania globalnego i matematyki metodą Domana