fbpx

„Magia tkwi w dziecku, a nie w kartach”

Glenn Doman

Treść poniższego artykułu w skrócie:

  1. Dlaczego wczesna umiejętność czytania jest taka ważna
  2. Co to jest czytanie globalne
  3. Przyczyny niepowodzeń rodziców
  4. Cel kursu
  5. Wczesne czytanie a szkoła
  6. Czy można uczyć czytania dziecko, które jeszcze nie mówi
  7. Czytanie globalne metodą Domana a język polski
  8. Czytanie na głos a umiejętność czytania
  9. Czytanie globalne a wspieranie rozwoju językowego dziecka (w tym w językach obcych)
  10. Plan kursu Czytające i Ciekawe Świata Dziecko
  11. Dla kogo jest nasz kurs
  12. Jak uzyskać dostęp do szkolenia

Dlaczego wczesne nabycie umiejętności czytania jest takie ważne

Tak jak sugeruje tytuł kursu czytające dziecko to ciekawe świata dziecko. Uważam, że jeśli uda nam się wychować małego czytelnika to posiądzie on umiejętność czytania w czasie, kiedy na czytanie będzie mieć nieograniczoną ilość czasu, a tym samym do wieku szkolnego pochłonie niezliczoną ilość książek, a tym samym wiedzy. Wiedza, która przychodzi bezwysiłkowo i naturalnie zostaje też naturalnie przyswojona i rozbudza apetyt dziecka na więcej. Maluch pokocha uczenie się zanim to stanie się szkolnym przymusem, a dzięki temu, że zacznie tak wcześnie w wieku szkolnym zawsze będzie z wiedzą tak do przodu, że nigdy nie poczuje tego przymusu uczenia się tu i teraz, żeby dostać dobrą ocenę.

Wcześnie czytające dzieci są otwarte na świat oraz jako, że zaczerpnęły informacje z różnych dziedzin mają dokładnie sprecyzowane zainteresowania, które są bardzo urozmaicone. Nigdy się nie nudzą i zawsze wymyślą sobie coś ciekawego. Czytanie wspiera kreatywność, nieszablonowe myślenie, jak również relaksuje. Widzę to po mojej starszej córce. To tylko mały wycinek korzyści jakie daje wczesne otoczenie dziecka słowami.

Czym jest czytanie globalne

Aby wyjaśnić o co chodzi posłużę się cytatem z jednego z moich webinarów: „Najlepiej spróbuję wyjaśnić, że Metoda Domana, którą stosujemy, uczy czytania wyrazów jak obrazów. Tak więc uczymy dzieci patrzenia na kartkę i widzenia wszystkiego co się na niej znajduje jako całości, w krótkiej chwili. Oczywiście, to zaczyna się od pojedynczych słów, a potem przechodzi do wyrażeń i zdań, ale jeśli nauczysz dziecko czytania Metodą Domana, to ich czytanie nie będzie takie samo jak nasze. My czytamy od lewa do prawa, po jednej linijce na raz… ale Metoda Domana skierowana zarówno do dziecka jak i dorosłego, uczy przyswajania treści całej strony, w taki sposób jak to się dzieje, gdy patrzymy na obraz. Na przykład, gdy oglądamy obrazy, nie patrzymy na nie poczynając od górnego lewego rogu i nie myślimy sobie: „niebieskie, niebieskie… ooo białe – czyli chmura – … niebieskie niebieskie…” Nie patrzymy na obraz tak jak na zapisaną kartkę papieru. Przyswajamy obraz jako całość. WIDZIMY wszystko co ten obraz zawiera. Metoda Domana uczy dzieci czytania właśnie w taki sposób.” – Jordan Christian (Doman International) 

Metoda Domana (…) uczy czytania wyrazów jak obrazów.

Czytanie globalne to najczęściej stosowana część metody Glenna Domana i często mylona z całą jego filozofią. Jest to jednak tylko wycinek całej metody, która obejmuje prawie wszystkie najważniejsze aspekty rozwoju dziecka. Czytanie globalne to czytanie całowyrazowe. Zaczynamy od ogółu do szczegółu. Na początek musimy pokazać dziecku dużo słów odpowiedniej wielkości, żeby samo odkryło że składają się z sylab i liter. Dzięki temu z czasem instynktownie dojdzie do tego, jak odczytywać nowe słowa, nie zdając sobie z tego sprawy. Ta metoda wykorzystuje umiejętności prawej półkuli mózgowej. Dominuje ona u małych dzieci do 6 roku życia i jeżeli w tym okresie ją rozwiniemy to dziecko będą miały między innymi świetną pamięć i koncentrację.

Na początek musimy pokazać dziecku dużo słów odpowiedniej wielkości, żeby samo odkryło że składają się z sylab i liter. Dzięki temu z czasem instynktownie dojdzie do tego, jak odczytywać nowe słowa, nie zdając sobie z tego sprawy.

Przyczyny niepowodzeń rodziców i cel kursu

Ze statystyk wynika, że średni czas wdrażania czytania globalnego przez rodziców to dwa tygodnie. Niestety po tym czasie rodzice często się zniechęcają i rezygnują, ponieważ dziecko nie chce patrzeć na karty. Oni z kolei chcą wprowadzać tę metodę zgodnie z wszystkimi zaleceniami Glenna Domana i uważają, że jeżeli zrobią jakieś swoje zmiany, to ta metoda nie zadziała. Często również chcą wspierać się harmonogramami i planami i podchodzą do zadania zbyt poważnie. W tym kursie chcemy pomóc w przejściu tych początkowych kryzysów, a być może nawet zupełnie im zapobiec i pokazać Wam że da się metodę wprowadzać bez żadnego stresu. 

Doman w swoich książkach podaje wstępny harmonogram, stąd głównym problemem rodziców jest zbytnie trzymanie się schematów. Za bardzo skupiają się na technice zamiast podążać za dzieckiem. Zdarza się, że rodzic mierzy czas od jednej prezentacji do drugiej. Musi to być dokładnie 15 minut, z zegarkiem w ręku. Niektórzy myślą, że jak karty nie będą określonej wielkości i w określonym kolorze to metoda nie zadziała. Tak samo, gdy nie będą prezentować określonej liczby zestawów dziennie, czy określonej ilości kart w zestawie. Oczekują też, że dzieci będą skupiać się na kartach jak pilny uczeń w szkole. Tych błędnych przekonań jest o wiele więcej.

W tym kursie chcemy pomóc w przejściu tych początkowych kryzysów, a być może nawet zupełnie im zapobiec i pokazać Wam że da się metodę wprowadzać bez żadnego stresu.

Wczesne czytanie a szkoła

Częste obawy rodziców związane są również z tym, że ich dzieci mogą się nudzić w szkole. Tak naprawdę jednak nie wiemy, czy dziecko będzie w przyszłości radzić w szkole. To jest jedna wielka loteria i nie warto tego zostawiać przypadkowi. Prawda jest taka, że w szkole nudzą się i zdolni i średni i słabi uczniowie. Zwykle problemy szkolne mają dzieci, które nie są rozwinięte.

Jeżeli nie będziemy rozwijać dziecka może mieć problemy a koncentracją, zapamiętywaniem i szkoła będzie dla niego bardzo stresującym doświadczeniem. Natomiast rozwijając dziecko sprawiamy, że rozpocznie naukę z dużą wiedzą i będzie niejako odporne na nieidealny system szkolny, w którym zdolne dzieci często nie rozwijają swoich umiejętności ponieważ program jest wypośrodkowany, a czasami jeżeli klasa jest słaba to poziom nauczania dostosowuje się do większości. Często się po prostu nie da inaczej i nauczyciele nie mogą nic na to poradzić, ponieważ chcą mieć jakiekolwiek rezultaty w nauczaniu i muszą zrealizować program.

Prawda jest taka, że w szkole nudzą się i zdolni i średni i słabi uczniowie. Zwykle problemy szkolne mają dzieci, które nie są rozwinięte. (…) Rodzic więc więcej ryzykuje nie rozwijając dziecka, niż stosując metodę Domana.

Rodzic więc więcej ryzykuje nie rozwijając dziecka, niż stosując metodę Domana. Zdolne dzieci i tak często rozwijają na zajęciach dodatkowych, a jeżeli trafią na dobrego nauczyciela to i tak przygotuje im więcej zadań dodatkowych i zwolni ich z ćwiczenia tego, co już mają opanowane. 

Czy można uczyć czytać dziecko, które jeszcze nie mówi

Warto wiedzieć, że słuchanie, mówienie i czytanie to są trzy osobne umiejętności. Dlatego wbrew obiegowej opinii, dziecko może zacząć rozwijać czytanie zanim nauczy się mówić. Co ciekawe, dziecko może czytać zanim zacznie mówić, tylko początkowo maluszek nie zdaje sobie z tego sprawy. W czytaniu globalnym nie chodzi też o zapamiętanie każdego pokazanego słowa, więc bez sensu jest parcie na określoną ilość powtórzeń na kartę. Zwłaszcza jak nam dziecko pokazuje, że już nie chce. Oczywiście dziecko sporo słów zapamięta prawopółkulowo czy tego chcemy czy nie, ale to nie jest celem prezentacji kart. Pokazujemy je by dziecko instynktownie wychwyciło zasady czytania. 

(…) dziecko może czytać zanim zacznie mówić (…)

Czytanie globalne metodą Domana a język polski

Zupełnym mitem jest, że czytanie globalne nie działa na język polski ze względu na to, że to język fleksyjny. Ci, którzy twierdzą nie doceniają zdolności dzieci do instynktownego rozgryzania zasad języka. Mogą tak też mówić rodzice, którzy coś zaczęli, ale nie dotrwali dokońca, aby móc się cieszyć sukcesem.

Rozwój czytania można porównać do rozwoju mowy. Kiedy mówimy do dziecka to nie tłumaczymy, a dziecko samo sobie wydedukuje, że kotek to kotek, ale pokazujemy kotkowi. Podobnie jest z czytaniem, nie musimy pokazywać dziecku słowa w każdej odmianie, żeby potrafiło je przeczytać w każdej możliwej formie. 

Czytanie na głos a umiejętność czytania

Czytanie na głos a czytanie dla siebie to dwie różne umiejętności. Nauka czytania na głos może nie iść w parze z umiejętnością czytania. Niektórzy rodzice uważają, że dziecko nie potrafi czytać, kiedy nie czyta na głos. Tak naprawdę dzieci czytają o wiele wcześniej niż nam to pokazują i same kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy. 

(…) nie musimy pokazywać dziecku słowa w każdej odmianie, żeby potrafiło je przeczytać w każdej możliwej formie. 

Czytanie globalne w wielu językach

Czytanie globalne można wykorzystać do rozwijania innych języków. Rodzice często nie doceniają tego aspektu, ponieważ dużo jest błędnych przekonań. Najczęściej uważają, że najpierw muszą poznać język polski, a potem jakiś język obcy. I dodatkowo obawiają się mieszania języków, a to jest akurat świetny objaw. Dziecko mieszając w zdaniu dwa języki pokazuje, że uczy się już myśleć w tych językach i uczy się, że zwierzątko to „kotek” i „cat”. Dziecko w ten sposób przekonuje się, że jest więcej niż jeden sposób komunikacji i staje się bardziej otwarte na nowe doświadczenia.

Innym mitem jest, że wprowadzenie dodatkowego języka opóźni rozwój mowy. Nie mamy pojęcia skąd takie przekonanie się wzięło, bo tak naprawdę szybka prezentacja kart przyspiesza rozwój mowy. Najczęściej problemy z opóźnioną mową związane są ze słuchem i logopedzi pracując z dziećmi, wspierają się właśnie pokazywaniem kart ze słowami. 

Plan kursu Czytające i Ciekawe Świata Dziecko

Na żywo podzielimy się z Wami na zmianę z Anetą 4-5 godzinami wiedzy i doświadczenia. Następnie uczestnicy dostaną dostęp do platformy, na której znajdą nagranie ze szkolenia oraz systematycznie wgrywane poszerzenie kursu w postaci modułów i lekcji.

Tematem przewodnim szkolenia jest czytanie globalne

Moduł 1 

Czym jest czytanie globalne? 

Historia 

Jak Glenn Doman odkrył, że małe dzieci potrafią czytać 

Najważniejsze wskazówki Domana 

Najnowsze badania odnośne czytania globalnego 

Moduł 2 

Właściwe podejście rodzica 

Mała motywacja dla wciąż wahających się (m.in. wczesna edukacja a szkoła na podstawie badań na dzieciach rozwijanych m.in. pod kątem czytania, jak się zmotywować i osiągnąć sukces)

Jak zacząć czytanie globalne 

Jak kontynuować 

Zagadnienia techniczne czyli wielkość i kolor czcionek na kolejnych etapach 

Najczęściej popełniane błędy 

Inspiracje metodą Shichidy, które można wykorzystać w czytaniu globalnym 

Moduł 3 

Praktyka z małymi dziećmi 

Pierwsze oznaki, że już czyta!!!

Czym nie warto się przejmować

Czytanie globalne w więcej niż jednym języku 

Z nastolatkami też można! 

Moduł 4

Co daje czytanie globalne metodą Domana? 

Duże i małe sukcesy – przykłady moich córek, dzieci czytelników bloga i innych 

Moduł 5

Pytania i odpowiedzi 

Dla kogo jest nasz kurs?

Z kursu skorzystają przede wszystkim rodzice małych dzieci, w wieku niemalże od urodzenia do 6 roku życia, jak również rodzice starszych dzieci, które mają problemy z nauką czytania i chcą pomóc swoim dzieciom opanować lub udoskonalić tą umiejętność. Polecamy też wszystkim kobietom planującym ciążę i w ciąży. Poznanie tajników czytania globalnego jeszcze zanim maluch pojawi się na świecie pozwoli na spokojne i bezstresowe przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów.

Jak uzyskać dostęp do kursu

Jeśli jesteś zainteresowana/ zainteresowany naszym kursem dostęp można otrzymać pod tym linkiem: http://www.mylibrary.com.pl/?product=szkolenie-czytajace-i-ciekawe-swiata-dziecko

Polecam zaglądnąć też tutaj:

Konsultacje z Jordan z Doman International, z których pochodzi cytat we wstępie (nagranie oraz tłumaczenie)

Post o szkoleniu wraz z danymi do wpłaty na Facebooku

Nasz poprzedni kurs o rozwoju językowym dziecka

Będzie mi  bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz i podzielisz się swoim doświadczeniem i przemyśleniami.

Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszam do śledzenia fanpage na Facebook’u: Wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka, na Instagram @teachyourbaby_pl, na którym wrzucam różności „od kuchni” oraz do subskrypcji (okienko na stronie głównej bloga i kanał RSS). Jest też możliwość zapisu na newsletter. Po Nowym Roku będę na bieżąco się dzielić informacjami dotyczącymi wczesnej edukacji zanim pojawią się na blogu w tematyce prawopółkulowości, czyli metody Domana, metody Shichidy i metody Heguru oraz dwujęzyczności i nauki języków.

Zapraszam też do grupy dla rodziców wplatających metodę Domana w wychowaniu swoich dzieci, którą sama założyłam na Facebook’u: Metoda Domana i nie tylko- grupa wymiany doświadczeń dla rodziców. Dołączając do grupy możecie liczyć na sporą dawkę motywacji, na naprawdę ciekawą wymianę doświadczeń oraz na pomoc w nurtujących Was kwestiach.

U mnie możecie też kupić książki wydawnictwa Usborne. Zapraszam na fanpage sprzedażowy Teachyourbaby- angielskie książki dla dzieci oraz na Instagram @teachyourbabyksiazki.

0 CommentsClose Comments

Leave a comment