fbpx

Metoda Domana – klucz do sukcesu niezależnie od wieku, czyli punkty wspólne dla każdego wieku

Streszczenie punktów wspólnych dla każdego wieku

Zgłaszaliście mi,że potrzebujecie takiej strony, na której znajdziecie w punktach streszczenie treści wspólnych dla każdego wieku z artykułów “Jak zacząć w zależności od wieku dziecka.” Po szczegóły na temat specyficznych przedziałów wiekowych zapraszam do tych publikacji na moim blogu lub do innych artykułów np. o kluczu do sukcesu w metodzie Domana, łopatologicznego itp.. Poniżej wypunktowałam najważniejsze zasady, które się w nich pojawiają, a które obowiązują niezależnie od wieku. Nie poprzestajcie jednak tylko na tych informacjach. To tylko ogólny zarys.

1. Ma być szybko, niesamowicie szybko i nawet jak realizujemy intensywną wersję programu to “sesje” z dzieckiem mają nam zająć nie dłużej niż kilka minut dziennie. Tempo dla dziecka nigdy nie będzie za szybkie. Niemniej jednak starszakowi powyżej 30 miesięcy się podporządkowujemy i jeśli potrzebuje wolniejszego tempa, czy podyskutować o danej karcie, czy na nią popatrzeć, pozwalamy na to. 

2. Nie musimy realizować programu intensywnie. Dopasujmy ilość i częstotliwość do potrzeb naszych i naszego malucha. Niech pojęcie “sesja” nas nie ogranicza.

3. Pamiętamy, że dzieci kochają się uczyć, ale nie lubią zbyt wielu powtórek. Jednym słowem – pędzimy jak wiatr bez wracania do “starych” słów i wyłapujemy potrzebę zmniejszenia ilości powtórek (link do artykułu, w którym znajdziecie rady jak to zrobić znajdziecie pod tym postem)

4. W przypadku programu czytania zaczynamy od 15 słów najbliższych dziecku. Im starsze dziecko, tym bardziej dążymy do tego, aby wszystkie słowa były mu bliskie i dla niego interesujące. Program niejako rośnie z dzieckiem. 

5. Sugerowane przez Domana 5 kart w sesji nie jest sztywną ilością, której za wszelką cenę musimy się trzymać. Według samego Domana to minimum, a nie maksimum na początek. W zależności od dziecka i od okresu rozwojowego, w którym aktualnie jest tą liczbę możemy zwiększyć lub chwilowo zmniejszyć. 

6. W przypadku programu czytania staramy się w jednym zestawie nie prezentować słów zaczynających się na tą samą literę, przynajmniej na początku. 

7. Liczy się systematyczność, nie ilość.

8. Nic na siłę. Dziecko nie chce, odpuszczamy w tej samej sekundzie i odwracamy uwagę, czymś zupełnie innym niż karty.

9. Maluch nie może poczuć, że nam szczególnie zależy na prezentacji kart.

10. Przerwa pomiędzy sesjami powinna wynosić minimum 15 minut, ale to tylko sugestia. Możemy np. 5 sesji zrobić jedna po drugiej, możemy robić przerwy kilkugodzinne. Dziecko nam podpowie, jeśli tylko będziemy go słuchać. 

11. Nigdy nie jest za wcześnie na naukę. Za późno też nie, z tym, że im starsze dziecko, tym bardziej odbiegamy od podstawowych zaleceń i robimy wszystko tak jak chce dziecko.

12. Działanie na kropkach, czy ze starszakami na realnych przedmiotach pomoże maluchom pojąć realną wartość liczby. To bardzo ważny etap. W żadnym wieku nie zaczynamy matematyki od wprowadzania cyfr. 

13. W przypadku każdego programu nową kartę prezentujemy na końcu w pierwszej sesji. Potem za każdym razem tasujemy karty, żeby były w innej kolejności.

14. Wyrzućmy gotowe harmonogramy. One nas ograniczają.

15. Nie powinny też nas trzymać żadne ramy czasowe czy ilościowe. Po prostu działamy do momentu, gdy zaobserwujemy spadek zainteresowania. Wtedy wprowadzamy coś innego. Nieważne, że nie spędziliśmy nad czymś 2 tygodnie. Nieważne, że nie zrealizowaliśmy 126 przykładów, np. mnożenia. Nieważne, że nie pokazaliśmy danego słowa 15 razy.

16.W przypadku każdego z programów mogą nam się przydać zmywalne karty. Dla maluchów chyba sami musimy sobie wyprodukować, bo muszą być wystarczająco duże. Dla starszaków możemy kupić. Więcej o kartach w artykule o tym, jak zacząć naukę czytania z dzieckiem w wieku 18-30 miesięcy.

17. W czytaniu globalnym możemy działań z powtórzeniami i jednocześnie pokazywać część słów jednorazowo. Podobno można też nauczyć się czytać drugim sposobem, ale to zajmuje o wiele dłużej. 

 

To nie koniec. W miarę przerabiania kolejnych artykułów na wersję bardziej czytelną, a w przypadku matematyki pisania nowych ta część się poszerzy.

 

 

Polecam zaglądnąć też tutaj:

Spis treści bloga w zakresie artykułów dotyczących czytania globalnego metodą Domana (szczególnie polecam serię artykułów „Jak zacząć ..” w zależności od wieku dziecka) 

Spis treści bloga w zakresie artykułów dotyczących matematyki intuicyjnej metodą Domana (szczególnie polecam serię artykułów “Jak zacząć …” w zależności od wieku dziecka). 

Klucz do sukcesu w metodzie Domana

Artykuł łopatologiczny dla początkujących rodziców

 

 

Uznałeś to streszczenie za przydatne? Jeśli tak, udostępnij i podziel się z innymi. 

Będzie mi  bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz.

Jeśli chcecie być na bieżąco zapraszam do śledzenia fanpage na Facebook’u,na Instagram i do subskrypcji (okienko na stronie głównej bloga i kanał RSS). Od niedawna jest też możliwość zapisu na newsletter (jeśli nie wyskoczyło wam okienko podczas czytania bloga piszcie). W momencie jak będę mieć 100 zapisów na newsletter będę na bieżąco się dzielić informacjami dotyczącymi wczesnej edukacji zanim pojawią się na blogu w tematyce prawopółkulowości, czyli metody Domana, metody Shichidy i metody Heguru oraz dwujęzyczności i nauki języków.

Jako, że nie znalazłam grupy dla rodziców wplatających metodę Domana w wychowaniu swoich dzieci, sama ją założyłam na Facebook’u. Dołączając do grupy możecie liczyć na naprawdę ciekawą wymianę doświadczeń.